Wpłać darowiznę na Centrum Rozwoju Przekaż 1% Skautom Europy Youtube - obozy Youtube - Droga Cię wzywa
Wyprawa do Lwowa na stulecie harcerstwa

Karol Banyś HO, 2011-05-23 Tagi: spotkania, Europa, Litwa

W dniach 20-22 maja mieliśmy przyjemność uczestniczyć w obchodach stulecia założenia pierwszych polskich drużyn skautowych we Lwowie. Skautów Europy z Polski reprezentowały: 4 przewodniczki, 9 wędrowników i ks. Mariusz z naszych środowisk harcerskich Garwolina, Pilawy, Wrocławia, Warszawy i Krakowa. Wśród nich byli Marek Mucha HR – przewodniczący Rady Naczelnej i Olga Nicińska HR – wiceprzewodnicząca Rady.

Do Lwowa dojechaliśmy specjalnym "Pociągiem Stulecia". Cały wyjazd został zorganizowany przez Harcerstwo Polskie na Ukrainie i ZHR, jako Instruktorska Wyprawa do Lwowa "Powrót do źródeł". Oprócz naszej organizacji w uroczystości udział wzięły także: ZHP na Litwie, ZHP poza granicami kraju, SH oraz kombatanci z Szarych Szeregów i z Hufców Polskich.

Po dojeździe pociągiem do Lwowa, rankiem 21 maja br., bardzo sprawnie oddaliśmy nasze bagaże do przechowania i udaliśmy się na rynek lwowski tramwajami podstawionymi przez organizatorów. Następnym punktem naszej wyprawy była uroczysta Msza Św. w katedrze Lwowskiej, którą celebrował bp. Marcjan Trofimiak z diecezji łuckiej, który wygłosił podniosłe kazanie oraz poświecił tablicę upamiętniająca 100-lecie powstania Harcerstwa. Aktywnie włączyliśmy się w tą piękną liturgię. Po jej zakończeniu przemawiali: pani Kaczorowska żona Prezydenta  Ryszarda Kaczorowskiego, polski konsul we Lwowie oraz druhna z Szarych Szeregów. Po Mszy Świętej miało miejsce radosne przywitanie z naszymi skautami z FSE Ukraina. Byli wśród nich: Pavlo Ohirko - Przewodniczący i Nazar Yeremenko – Naczelnik Skautów. Potem nastąpił uroczysty przemarsz przed pomnik Adama Mickiewicza i budynek Sokoła (miejsce utworzenia pierwszych polskich drużyn skautowych), gdzie zostały złożone kwiaty.

Nastąpił czas wolny, podczas którego przy obiedzie razem ze wędrownikami ukraińskimi rozmawialiśmy o ich działalności na Ukrainie, planach obozowych i wyjeździe do Madrytu. My opowiedzieliśmy co się dzieje w Polsce i o naszych planach. Zaprosiliśmy na kursy szkoleniowe oraz na pielgrzymki przewodniczek i wędrowników do Polski, oni zaprosili nas na swoje wędrówki w październiku.

O 18.00 rozpoczęło się zwiedzanie Cmentarza Łyczakowskiego, m. in.: grobów M. Konopnickiej, W. Bełzy, A. Grottgera, Ordona i wielu innych. Powoli dotarliśmy na cmentarz Orląt Lwowskich. Tam odbył się uroczysty apel ku pamięci zmarłych w służbie Ojczyzny harcerzy. Po nim wszyscy uczestnicy wyprawy zapalili świeczki na grobach poległych, wśród których było mnóstwo harcerzy często w wieku 13-14 lat.

Ostatnim punktem naszego wyjazdu było "Ognisko Stulecia", na którym swoimi wspomnieniami o założycielach polskiego skautingu podzielili się: dha Tina Małkowska – wnuczka Olgi i Andrzeja Małkowskich oraz ks. Marian Sedlaczek – syn Stanisława Siedlaczka. Braterski ucisk 1600 rąk zakończył pierwsze 100-lecie harcerstwa i rozpoczął następne. Tramwajami pojechaliśmy na dworzec lwowski, skąd udaliśmy się w podróż powrotną.

21 maja 1911 r. w budynku Towarzystwa Gimnastycznego "Sokół" powołano we Lwowie Naczelną Komendę Skautową – pierwsze oficjalne polskie władze skautowe. Dzień później 22 maja 1911 r. Andrzej Małkowski wydał rozkaz tworzący pierwsze polskie cztery drużyny skautowe. Dokładnie sto lat później, tu we Lwowie,  byliśmy świadkami historycznego zamknięcia tego pierwszego stulecia Harcerstwa Polskiego. To był dla nas zaszczyt, że mogliśmy uczestniczyć w tym niesamowicie ważnym wydarzeniu. Była to dla nas wszystkich wspaniała okazja aby powrócić do źródeł i poczuć braterskość wśród tylu harcerzy z różnych organizacji.